UA RU BY EN

“Новий атеїзм” – філософський аналіз

Дозвольте мені провести аналіз аргументів, які наводять атеїсти на свою користь.

По-перше, я вважаю, що вони наводять несправжні аргументи в дискусії. Три приклади:

1. Як вони обговорюють концепцію Бога.

Вони беруть в якості аналога Санта-Клауса, кажучи: «люди, звісно, вірили раніше в Санта-Клауса, який приходить на Різдво, але сьогодні ніхто вже не вірить в нього. І якщо ти віриш в його існування, тобі потрібно навести аргументи на користь його існування, бо я не вірю в його існування. Те саме і стосовно Бога». Атеїзм, згідно з їх аргументами, є відправною точкою.

Але таке порівняння є некоректним, і ось чому. Санта-Клаус — опис певної фізичної особи, до якої можна доторкнутися, відчути на запах. І, звичайно, ми знаємо, що ця особа не є реальною.

Але Бог за означенням не є матеріальним, Він є духовною особою, яка не має фізичного тіла і не обмежена в часі і просторі.

Тому насправді питання таке: чи цей світ — це все, що існує, чи є ще щось поза його межами? Тому атеїсти повинні довести, що цей світ — це все, що взагалі існує, а людина, яка вірить в Бога, повинна довести, що існує ще щось поза цим світом.

2. Визначення віри і релігійного досвіду.

Що означає «вірити в Бога»? Річард Докінз визначає віру, як «сліпе слідування». Він каже: “подумайте про наш мозок. Він подібний до програмного забезпечення-симулятора, тому він дійсно може дати нам сильне релігійне переживання”. І він каже, що це все, що можна сказати про релігійні переживання.

«Ідея, що наука і релігія є у вічному конфлікті уже не сприймається серйозно будь-яким серйозним істориком чи науковцем»

«Нові атеїсти» дають неправильне розуміння релігії. Воно посилилось після терористичних атак 11 вересня 2001 року, з яких вони виносять висновок про деструктивність релігії. Звісно, в цьому є доля правди — я й сам ставлюсь доволі насторожено до багатьох релігій саме через їх деструктивний характер. Крістофер Хітченс каже «релігія отруює все». Але чи насправді це так? Я погоджуюсь з тим, що багато релігійних вірувань є деструктивними і небезпечними, але чи всі вони є такими? Як щодо думки про те, що нам потрібно любити ближнього, дбати про бідних? Якщо ви відвідаєте найбідніші куточки землі, то хто там чинить найбільше допомоги? Саме християни, а не атеїсти!

Релігія не є коренем всього зла. Вона може бути коренем деякого зла, але не всього!

Проблема є в людині самій, а не в релігії!

3. Наївний погляд на науку.

Дехто з «нових атеїстів» є не філософами а вченими, і я можу бачити, що їм бракує філософського розуміння, що є наука. Саме тому вони говорять, зокрема, про конфлікт між наукою і релігією. Але це не так. Немає вічного конфлікту між наукою і релігією. Історично саме християнська віра дала народження науці. Всі ранні вчені, як Копернік, Галілей були християнами і вони були мотивовані саме своєю вірою в Бога відкривати навколишній світ.

Алістер МакҐрат сказав про це так: «Ідея, що наука і релігія є у вічному конфлікті уже не сприймається серйозно будь-яким серйозним істориком чи науковцем».

Ми повинні серйозно ставитись до науки, коли вона говорить про природу, але вона не може описати надприродні речі

Чи є Бог науковим питанням? Річард Докінз вважає, що так: «якщо існування Бога не можна довести будь-якою науковою гіпотезою, значить Його не існує». Але це не є вірним. Філософськи це називається сцієнтизмом, коли стверджується, що наука є єдиним «поводирем» до реальності. Але насправді це не так: наука є поводирем до природи, але багато галузей життя не можуть бути доведені наукою, наприклад етика — наука не може визначити, що є правильно, а що — ні.

Ми повинні серйозно ставитись до науки, коли вона говорить про природу, але вона не може описати надприродні речі. І теїзм, і атеїзм будуються на вірі і наука не може визначити тут за нас.

Будь-які очевидні аргументи теїсти і атеїсти пояснюють на свою користь, користуючись своєю логікою.

Отже, я не думаю, що «новий атеїзм» надав якісь серйозні докази на користь атеїзму. На мою думку, християнство надає дуже цікаві і захоплюючі відповіді на запитання людського життя. Якщо Бога немає, то ми — просто електрони і протони, біомашина, і все важливе у нашому житті — любов, мораль — просто зникає. Якщо ж існує Бог, то все це є справжнім.

В шведському перекладі Біблії в деяких місцях говориться “Ісус воскрес з мертвих”, використовується активна форма, але в оригіналі стоїть пасив: “Бог воскресив Його з мертвих”.

Проміжний заголовок, зміна думки

Звернімося до відомої промови Павла перед ареопагом, де були присутні люди з трьома різними світоглядами. Павло говорить політеїстам, що Бог є Всевишнім Богом-Творцем. Він кидає виклик стоїкам, показуючи трансцендентність Бога: Він не є поза творінням, Він тримає все у Своїх руках. Він говорить епікурейцям: Бог не далекий від творіння і від кожного з нас, ні, саме Ним ми живемо, і рухаємось, і існуємо. Для всіх Павло підкреслює, що Бог добрий. Ми бачимо тут приклад різноманітних світоглядів, з якими стикались апостоли Нового Заповіту.

Євангеліє прийшло в мою країну більше 1000 років тому, і близько 1000 років тому перший король був охрещений. З того часу християнство в Швеції розглядається як позиція по замовчуванню. Не всі люди, звісно ж, були християнами, але більшою чи меншою мірою християнський світогляд в нашій країні займав своє місце. Одначе протягом останніх 100 років жителів Швеції захоплюють нові види світогляду, і поступово ми втрачаємо біблійний світогляд. На сьогодні неможливо проводити місіонерську роботу в західних країнах, не стикаючись з різними іншими світоглядами, тому нам потрібно відточувати вміння пояснювати і аргументувати християнський світогляд.

Я спробую дати вам огляд світоглядів, що існують на сьогодні. Взятий він значним чином з робіт Клайва С. Льюіса і Френсіса Шеффера.

“Ex nihilo nihil fit” — “З нічого ніщо не походить”. Це один із основоположних принципів, з яким погоджувались багато філософів в історії. Одначе, варто замислитись: якщо щось існує (з чим згідні всі), то звідки все це взялось? Атеїсти можуть говорити, що Всесвіт сам по собі вічний, у відповідь на заяву теїстів про вічність Бога. Однак останні дослідження фізиків, до прикладу, теорія Великого Вибуху, підтверджують теорію про певний початок Всесвіту.

Протягом останніх 100 років жителів Швеції захоплюють нові види світогляду, і поступово ми втрачаємо біблійний світогляд. На сьогодні неможливо проводити місіонерську роботу в західних країнах, не стикаючись з різними іншими світоглядами, тому нам потрібно відточувати вміння пояснювати і аргументувати християнський світогляд.